پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
13 خرداد 1397 - 14:41
در انتخابات سال سوم هیئت رئیسه مجلس دهم

لاریجانی با مساعدت حاجی بابایی رئیس ماند

انتخابات روز چهارشنبه هفته گذشته هیئت رئیسه مجلس شورای شورای با رقابت نزدیک محمد رضا عارف و علی لاریجانی به ابقای دوباره هیئت رئیسه فعلی در جایگاه ریاست فعلی مجلس انجامید. خانه ملت در آغاز سومین سال فعالیت دوره دهم، رئیس و هیئت رئیسه خود را شناخت.
کد خبر : 843
 جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته  مجلس شورای اسلامی در خصوص انتخاب رئیس و هیئت رئیسه اگرچه به نتیجه قابل پیش بینی رسید، اما این نکته را نشان داد که فضای حکم بر اتمسفر سیاسی مجلس نسبت به سال‌های گذشته تا چه اندازه تغییر کرده است.
در دوره‌های گذشته علی لاریجانی پیروز انتخابات دیروز با اکثریتی قاطع بر کرسی صندلی ریاست می‌نشست. حتی در سال اول مجلس دهم علی رغم تلاش فراوان فراکسیون امید فاصله رای علی لاریجانی و محمد رضا عارف بیش از ۵۰ رای بود، اما این به اعتراف همه لاریجانی با رقابتی نزدیک گوی سبقت را از عارف نبود.
در این میان شاید اگر کناره گیری حمید رضا حاجی بابایی و اعلام انصراف وی نبود شاید عارف بر صندلی ریاست می‌نشست. جلسه صحن علنی مجلس در حالی آغاز شد که از روز سه شنبه ورود اصحاب رسانه به کریدور‌های داخلی مجلس به شدت محدود شده بود. حتی مهمانان رسمی نمایندگان که اجازه ورود به کمیسیون‌های مجلس و ناهارخوری مخصوص نمایندگان را داشتند، روز چهارشنبه تنها اجازه تردد به دفتر نمایندگان را داشتند. شاید این محدودیت بی سابقه بازتابی از لابی‌ها سنگین برای انتخاب هیئت رئیسه شد. از سوی دیگر عدم ائتلاف فراکسیون‌ها برای ارائه گزینه مشترک و به میدان آمدن سه گزینه از هر سه فراکسیون عملا کار پیش بینی را بسیار سخت کرده بود. از سوی دیگر برخی از اعضای فراکسیون ولایی در گفت و گو‌های غیر رسمی خود با خبرنگاران اعلام کرده بودند که به عارف رای خواهند. تمام این شواهد حاکی از این بود که شاید نتیجه‌ای غیر منتظره در خصوص انتخاب رئیس مجلس این بار رقم بخورد.
با آغاز رسمی جلسه و قرائت تلاوتی چند از کلام الله مجید و قرائت دستور کار مجلس انتخاب هیئت رئیسه در دستور کار مجلس قرار گرفت. علی لاریجانی نماینده مردم قم و رئیس مجالس هشتم، نهم و دهم، محمدرضا عارف نماینده تهران و حمیدرضا حاجیبابایی نماینده همدان کاندیدای تصدی پست ریاست در هیأت رئیسه جدید مجلس اعلام شدند. با جمع آوری آرا مشخص شد که اولین دور رای گیری به نفع کاندیدای فراکسیون امید پایان یافته است.
با پایان شمارش آرا روشن شد محمد رضا عارف با کسب ۱۱۴ رأی، لاریجانی با کسب ۱۰۱ رأی و حاجیبابایی با کسب ۵۴ رأی، نتوانستند آرای اکثریت مطلق را به دست آورند و بدین ترتیب انتخاب ریاست مجلس دو دور‌های شد تا در دور دوم، فردی که اکثریت نسبی را از آن خود کند، بتواند بر کرسی ریاست مجلس تکیه بزند. اینجا بود که حمید رضا حاجی بابایی از رقابت بر سر ریاست مجلس انصراف داد، اما در اقدامی عجیب در پشت تریبون اعلام کرد که به نفع علی لاریجانی انصراف داده است. این موضوع بعد از پایان رایگیری به محل مجادله بین برخی نمایندگان تبدیل شد.
پس از انتخاب رئیس مجلس، نوبت به انتخاب نواب رئیس رسید که پزشکیان و مطهری از طرف فراکسیون امید و مصری و قوامی از طرف فراکسیون‌های ولایی و مستقلان کاندیدای نایب رئیسی مجلس شدند. با شمارش آرا مسعود پزشکیان با ۱۵۷ رأی و علی مطهری ۱۴۳ رأی به عنوان نواب اول و دوم هیأت رئیسه جدید مجلس دهم انتخاب شدند. عبدالرضا مصری ۱۳۴ رأی و هادی قوامی ۸۱ رأی به خود اختصاص دادند. با آرای شکننده علی لاریجانی در انتخابات اخیر هیئت رئیسه مجلس و رای بحث برانگیز وی در انتخابات دهم مجلس در حوزه انتخاباتی شهر قم بسیاری معتقدند که وی در صورت نامزدی در انتخابات سال ۱۴۰۰ از بخت کمی برای تصاحب کرسی ریاست جمهوری برخوردار می‌باشد.

ارسال نظرات